بازی‌های واقعیت افزوده | بازی‌هایی که می‌توانند دنیای واقعی را به مجازی گره بزنند

لینکدین اینستاگرام یوتیوب

بازی‌های واقعیت افزوده؛ نسل جدید بازی‌های ویدئویی را بشناسید

بازی‌های واقعیت افزوده را می‌توان نسل جدید بازی‌های ویدئویی معرفی کرد. این بازی‌ها می‌توانند با کمک سنسورهای مختلفی که در موبایل یا کنسول بازی وجود دارند، دنیای واقعی را با جهان مجازی تلفیق کنند و تجربه‌ای جدید و وصف‌نشدنی را برای شما ایجاد کنند. آیا می‌دانید بهترین بازی‌های واقعیت افزوده کدام‌اند؟ چه تفاوت‌هایی میان بازی‌های معمولی با بازی‌های واقعیت افزوده وجود دارد؟ در این مطلب از نتواریوم به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

واقعیت افزوده (AR) ادغام اطلاعات دیجیتال با محیط واقعی برای کاربر به‌صورت هم‌زمان است. برخلاف واقعیت مجازی (VR) که یک محیط کاملاً مصنوعی ایجاد می‌کند، کاربران AR یک محیط واقعی را با کمی اطلاعات مجازی تولید شده روی صفحه‌نمایش تجربه می‌کنند.

واقعیت افزوده برای تغییر بصری محیط‌های طبیعی یا برای ارائه اطلاعات اضافی از محیط موردنظر به کاربران استفاده می‌شود. مزیت اصلی AR این است که می‌تواند اجزای دیجیتال و سه‌بعدی (3D) را با درک فرد از دنیای واقعی ترکیب کند. AR کاربردهای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم‌های ایمنی و حتی سرگرمی اشاره کرد.

واقعیت افزوده عناصر بصری، صدا و سایر اطلاعات حسی را از طریق دستگاهی مانند گوشی هوشمند یا عینک به کاربر تحویل می‌دهد. این اطلاعات روی دستگاه قرار می‌گیرد تا تجربه‌ای ترکیبی را ایجاد کند که در آن اطلاعات دیجیتال درک کاربر از دنیای واقعی را تغییر می‌دهد. اطلاعات ایجاد شده در AR را می‌توان به یک محیط AR دیگر اضافه کرد یا در بخشی از آن محیط واقعی پنهان‌سازی کرد.

توماس کودل، کارمند تحقیقات خدمات کامپیوتری بوئینگ، اصطلاح واقعیت افزوده را در سال 1990 ابداع کرد تا نحوه عملکرد نمایشگرهای نصب را در سیستم‌ها بررسی کند. یکی از اولین کاربردهای تجاری فناوری واقعیت افزوده، اولین نشانگر پایین زردرنگ بود که در بازی‌های تلویزیونی فوتبال در سال 1998 ظاهر شد. عینک گوگل، بازی‌های گوشی‌های هوشمند و نمایشگرهای هدآپ (HUD) در شیشه جلو اتومبیل‌ها از بهترین مثال‌ها برای واقعیت افزوده هستند.

واقعیت افزوده چگونه کار می‌کند؟

واقعیت افزوده را می‌توان در تیپ‌های مختلفی از جمله در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و عینک‌ها استفاده کرد. این فناوری به قطعات سخت‌افزاری مانند پردازنده، حسگرها، نمایشگر و دستگاه‌های ورودی نیاز دارد. دستگاه‌های تلفن همراه معمولاً این سخت‌افزار را با حسگرهایی از جمله دوربین، شتاب‌سنج، سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و قطب‌نماهای حالت جامد در دسترس دارند. این کمک می‌کند تا AR برای کاربر روزمره بیشتر در دسترس باشد. GPS برای تعیین دقیق مکان کاربر و قطب‌نما آن برای تشخیص جهت‌گیری دستگاه استفاده می‌شود.

برنامه‌های پیچیده واقعیت افزوده که توسط ارتش برای آموزش استفاده می‌شوند، می‌توانند حواسی مانند بینایی، قابلیت تشخیص اشیا و تشخیص ژست را تشخیص دهند. البته امروزه از این سیستم‌ها در بسیاری از بازی‌ها نیز استفاده می‌شود.

بازی‌های واقعیت افزوده در برنامه‌های سه‌بعدی ویژه نوشته شده‌اند که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد انیمیشن یا اطلاعات دیجیتالی متنی در برنامه کامپیوتری را به یک نشانگر واقعیت افزوده در دنیای واقعی مرتبط کند. هنگامی که برنامه AR یا افزونه مرورگر یک دستگاه محاسباتی اطلاعات دیجیتالی را از یک نشانگر شناخته شده دریافت می‌کند، شروع به اجرای کد نشانگر و لایه‌بندی تصاویر می‌کند.

بازی‌های واقعیت افزوده

یک بازی واقعیت افزوده (بازی AR) ترکیبی از جلوه‌های بصری و صوتی بازی با محیط کاربر در زمان و مکان واقعی است. برخلاف بازی‌های واقعیت مجازی، این بازی معمولاً به یک اتاق جداگانه نیاز دارد تا محیطی فراگیر داشته باشد. بازی AR از محیط موجود اطراف شما استفاده کرده و آن را تبدیل به یک محیط بازی می‌کند. به همین خاطر است که بازی VR به هدست واقعیت مجازی نیاز دارد. این بازی‌ها بیشتر در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام می‌شوند.

امروزه شرکت‌های بازی‌های ویدئویی نیز از فناوری واقعیت افزوده برای ایجاد بازی‌هایی شبیه به زندگی استفاده می‌کنند. در حال حاضر تعدادی بازی رایانه شخصی و موبایلی وجود دارد که از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند. بااین‌حال، بسیاری از کاربران برای تجربه بهتر به دستگاه‌های کنسول خود روی می‌آورند. بسیاری از دستگاه‌ها مانند Wii دارای بازی‌های واقعیت افزوده هستند. بازیکنان در بازی نقشی را بر عهده می‌گیرند و برای تکمیل وظیفه انجام حرکات فیزیکی انجام می‌دهند و بازی‌ها بسیار به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند؛ بنابراین احساس بودن در میانه عمل را تحریک خواهد کرد. این فناوری دربازی‌های ورزشی (مانند Wii Sports) بسیار رایج است.

برخی از بهترین بازی‌های واقعیت افزوده را بشناسید

بازی‌های واقعیت افزوده زیادی امروزه ساخته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به پوکمون اشاره کرد. این بازی‌ها توانسته‌اند دیدگاهی جدید را در میان بازی‌های واقعیت افزوده ایجادکننده و به‌سرعت در میان گیمرها محبوب شوند. همین باعث شده است که امروزه بازی‌های واقعیت افزوده را می‌توانیم نسل جدید بازی‌های ویدئویی معرفی کنید.

بازی Pokemon Go

بازی Pokémon GO به‌عنوان یک بازی AR پیشرفته در نظر گرفته می‌شود. این دستگاه از دوربین، ژیروسکوپ، ساعت و GPS گوشی هوشمند استفاده می‌کند و برای فعال‌کردن یک محیط واقعیت افزوده مبتنی بر مکان استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب بازیکنان با حرکت به مکان‌های فیزیکی می‌توانند با گرفتن حیواناتی به نام پوکمون بازی کنند. نقشه‌ای از محیط فعلی روی صفحه‌نمایش داده می‌شود و صدای خش‌خش علف نشان‌دهنده حضور پوکمون است. در نهایت، با ضربه‌زدن روی صفحه‌نمایش لمسی، صفحه‌نمایش عکس ظاهر می‌شود. در حالت AR، صفحه‌نمایش پوکمون را در محیط واقعی کاربر با استفاده از دوربین عقب یا جلو گوشی هوشمند نمایش می‌دهد.

بازی واقعیت افزوده Ingress

در بازی واقعیت افزوده Ingress، بازیکن از GPS روی تلفن خود برای تعامل با «پورتال» استفاده می‌کند که معمولاً با مکان‌های دیدنی منطبق است و شباهت بسیار زیادی به بازی Pokémon GO دارد. محیط این بازی ترکیبی زیبا از سبک علمی تخیلی و بازی سایبرپانک است که در آن زمین با یک نیروی بیگانه در تماس است.

بازی‌های واقعیت افزوده؛ جذاب‌تر از آنچه که تصور می‌کنید

بازی‌های واقعیت افزوده توانسته‌اند طرف‌داران زیادی را به خود جذب کنند. در حال حاضر نیز پروژه‌های استارتاپی مختلفی در این زمینه ایجاد شده‌اند که پتانسیل بالایی برای گسترش و موفقیت دارند. اگر شما نیز از جمله مالکین یکی از این پروژه‌ها هستید، ما در نتواریوم می‌توانیم شانس شما را برای موفقیت این پروژه‌های استارتاپی افزایش دهیم.

درباره مهسا اخلاقی

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن این فیلد ضروری است *