عینک واقعیت افزوده | نکاتی که درباره این عینک‌ها + تفاوت آن‌ها با VR

لینکدین اینستاگرام یوتیوب

عینک واقعیت افزوده؛ دریچه‌ای به دنیایی با جزئیات بیشتر

چند سالی است که عینک‌های واقعیت افزوده به بازار معرفی شده‌اند. نخستین مدل‌های این عینک‌‌ها به دلیل قیمت بالا و کاربردهای اندک، چندان با استقبال مواجه نشدند. بااین‌حال، امروزه شما می‌توانید این عینک‌ها را با قیمت مناسب و همین‌طور با امکانات زیاد خریداری کنید. آیا می‌دانید واقعیت افزوده چه تفاوت‌هایی با واقعیت مجازی دارد؟ آیا مکانیزم عینک واقعیت افزوده با عینک واقعیت مجازی متفاوت است؟ در این مطلب از مجموعه نتواریوم به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

پس از معرفی پلتفرم‌های دنیاهای مجازی، فناوری AR به وجود آمد که یک تجربه خلاقانه و همه‌جانبه است و به کاربران اجازه می‌دهد تعاملی شخصی با محیط دیجیتال داشته باشند. واقعیت افزوده ترکیبی از تصاویر بصری مانند دنیای درون بازی‌های ویدئویی به همراه محتوای صوتی باتوجه‌به محیط کاربر است که به ایجاد یک محیط مصنوعی و تلفیقی از واقعیت و مجازی کمک می‌کند. در صنعت بازی، AR برای ایجاد یک منطقه بازی در محیط مصنوعی موجود استفاده می‌شود. این فناوری امروزه در بسیاری از بازی‌های موبایلی استفاده می‌شود و توانسته است طرف‌داران خاص خود را پیدا کند. اولین بازی مبتنی بر فناوری AR، بازی “first down” بود که در سال 1998 معرفی شد.

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

دو فناوری VR و AR دوروی یک سکه هستند. واقعیت افزوده عناصر مصنوعی را در یک محیط واقعی نشان می‌دهد؛ در حالی که VR یک محیط مصنوعی برای شما نمایش دهد. در واقعیت افزوده، گرافیک سه بعدی برای قرار دادن تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر بر روی دید کاربر از دنیای واقعی استفاده می‌شود. در واقعیت مجازی، رایانه از حواس و الگوریتم‌های مشابهی استفاده می‌کند.

تفاوت اصلی میان این دو زمانی رخ می‌دهد که به‌جای استفاده از دوربین‌های واقعی در محیط فیزیکی، فناوری VR از چشمان کاربر برای مکان‌یابی در محیط تقلید شده استفاده می‌کند. این به‌وضوح به این معنی است که اگر سر کاربر بچرخد، گرافیک مطابق با آن واکنش نشان خواهد داد. به زبان دیگر، فناوری VR به‌گونه‌ای طراحی شده است که با هر رفتار شما واکنش نشان دهد.

عینک واقعیت افزوده چیست؟

عینک‌های واقعیت افزوده از نظر شکل، اندازه و طراحی با عینک‌های معمولی و VR متفاوت هستند. اما درست مانند عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانند دنیای واقعی را با دنیای مجازی متصل کنند. با کمک عینک واقعیت افزوده می‌توانید زندگی آسان‌تری داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید با نشستن در سکوها در یک بازی فوتبال را تصور کنید. همچنین درحالی‌که این بازی را تماشا می‌کنید، عینک AR شما می‌تواند آمار، امتیازات و داده‌های بازیکن مربوطه را نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید با کمک عینک واقعیت افزوده، زمانی که در خیابان قدم می‌زنید، انتخاب کنید که به کدام رستوران بروید و به‌صورت آنلاین، منوی آن را مشاهده کنید. همین باعث شده است که این عینک‌ها به یک امکان جذاب و فناوری جالب در تکنولوژی تبدیل شوند.

در دهه گذشته، عینک‌های واقعیت افزوده گران‌قیمت، کم امکانات و ساخته‌شده در نسخه آزمایشی بودند. اما امروزه، در عین اینکه قیمت متعادل‌تری دارند و امکانات بیشتری را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. همین باعث شده است که این عینک‌ها بتوانند در آینده به یک وسیله برای استفاده روزمره تبدیل شوند.

نکته‌ای که درباره قیمت و امکانات عینک‌های واقعیت افزوده وجود دارد این است که سال‌های زیادی از عرضه این عینک‌ها نگذشته است و توانسته‌اند تا این حد پیشرفت کنند. حال تصور کنید که همین عینک‌ها بعد از چند سال دیگر چه امکاناتی خواهند داشت. تقریباً تمام سازندگان این عینک‌ها امروزه تلاش می‌کنند تا در عین اضافه‌کردن امکانات جدیدتر، قیمت این تکنولوژی را کاهش دهند.

عینک‌های واقعیت افزوده توانسته‌اند تأثیرات زیادی را در دنیای گیمینگ بگذارند. بسیاری از گیمرها اذعانت کرده‌اند که باتجربه این بازی، در دنیای آن غرق می‌شوند و می‌توانند تجربه‌ای وصف‌ناپذیر را از آن بازی داشته باشند. اما به دلیل قیمتی بالایی که عینک‌های AR گیمینگ دارند، هنوز تمام گیمرها موفق نشده‌اند آن‌ها را برای بازی‌های خود تهیه کنند.

عینک AR چگونه کار می‌کند؟

یک عینک واقعیت افزوده می‌تواند در زمینه‌های مختلفی استفاده شود. به‌طورکلی، این دستگاه‌ها از یک دوربین جلو برای هماهنگی با نرم‌افزار استفاده می‌کنند که می‌تواند علامت‌ها و نشانه‌های مشخصی را از هم تشخیص دهد. برای مثال، اگر از نرم‌افزار AR استفاده می‌کنید که برای کمک به تزئین خانه‌تان طراحی شده است، این نرم‌افزار مواردی مانند قاب یک پنجره یا گوشه‌ای که دو دیوار به هم می‌رسند را تشخیص می‌دهد. با این داده‌ها، نرم‌افزار می‌تواند تصاویری از پرده‌ها و گیاهان گلدانی تولید کند و با نمایش آن‌ها بر روی عدسی عینکی که روی صورت شما قرار دارد، دیزاین مجازی جذابی را ایجاد کند.

یکی از کاربردهای عینک‌های واقعیت افزوده این است که با ادغام یک میکروفون، عینک‌های AR می‌توانند با الکسا یا سیری برای جستجوهای صوتی ارتباط برقرار کنند و نتایج را جلوی چشم شما نشان دهند. همچنین با استفاده از الگوریتم‌های محلی‌سازی و نقشه‌برداری هم‌زمان (SLAM)، عینک AR هوشمند می‌تواند نواحی اطراف شما را اندازه‌گیری کند تا بتوانید از حرکات دست برای کنترل تصاویری که می‌بینید استفاده کنید.

اگر از جمله افرادی هستید که وقتی در خیابان هستید، مرتباً با تلفن همراه خود کار می‌کنید، یک عینک واقعیت افزوده می‌تواند دائماً به شما یادآوری کند که به اطراف خود نیز دقت داشته باشید. این باعث می‌شود که ایمنی و سلامت شما در حین رد شدن از خیابان و موارد دیگر بیشتر باشد. همچنین این عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانند به‌عنوان یک رهیاب مناسب نیز استفاده شوند. چرا که می‌توانند مسیر حرکت را به‌صورت واقعیت افزوده به شما نشان دهند.

نتواریوم؛ کلید موفقیت پروژه‌های استارتاپی مبتنی بر تکنولوژی

عینک واقعیت افزوده توانسته است جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کند. اگر صاحب یک استارتاپ هستید و می‌خواهید شرایط تکنولوژی شرکت خود را بهبود ببخشید، استفاده از این عینک‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. بااین‌حال، توصیه می‌کنیم برای دریافت راهنمایی بیشتر، به سراغ مجموعه‌های مشاوره دهنده در این زمینه بروید. ما در نتواریوم می‌توانیم نیاز شما را در زمینه مشاوره حرفه‌ای برای بهبود شرایط استارتاپ برطرف کنیم. مجموعه نتواریوم فعالیت خود را از سال 1398 آغاز کرده و از همان ابتدا توانسته است توجه مالکین استارتاپ‌های زیادی را به خود جلب کند.

درباره میلاد کوهی

میلاد هستم ; چندین سال در فضای استارت آپی فعالیت دارم. عاشق تکنولوژی های جدید و همیشه در حال یادگیری هستم

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن این فیلد ضروری است *