مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها | برای راه‌اندازی استارتاپ چه قوانینی را باید رعایت کنید؟

لینکدین اینستاگرام یوتیوب

مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها را باید بدانید

استارتاپ به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که به‌تازگی شروع به کارکرده‌اند و می‌خواهند با کمک خلاقیت و نوآوری، مشکلاتی که در زمینه‌های خاص شغلی وجود دارند را به‌خوبی رفع کنند. به همین خاطر است که می‌توان گفت استارتاپ‌ها به دلیل کم‌تجربگی، ممکن است در مورد مسائل قانونی چندان آگاهی نداشته باشند. اما عدم آگاهی نسبت به این مسائل، ممکن است استارتاپ را در آینده با مشکلات حقوقی بسیار زیادی مواجه کند. به همین خاطر است که در این مطلب قصد داریم به برخی از مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها بپردازیم.

چند اشتباه حقوقی که مالکین استارتاپ‌ها مرتکب می‌شوند

مالکین کسب‌وکارهای استارتاپی ممکن است که در گذر زمان با اشتباهات مشکلات حقوقی مختلفی مواجه شوند. در این میان، چند مشکل وجود دارند که برای بیش از 80 درصد کسب‌وکارهای نوپای امروزی رخ داده‌اند. از جمله این اشتباهات می‌توان به عدم بهره‌مندی از تخصص مشاور حقوقی، عدم ایجاد ساختاری مناسب برای کسب‌وکار، عدم امضای تفاهم‌نامه میان بنیان‌گذاران در ابتدای کار، عدم ایجاد قرارداد محرمانگی و عدم رقابت، عدم وجود شرایط و ضوابط برای متعهد شدن مشتریان و عدم وجود سیاست حفظ حریم شخصی مانند کپی‌رایت اشاره کرد.

برخی از دیگر اشتباهات حقوقی مالکین کسب‌وکار در لیست زیر قرار دارد:

  • عدم ثبت قانونی حق کپی‌رایت، حق اختراع و علامت تجاری
  • عدم دقت در انتخاب سرمایه‌گذار مناسب خارجی
  • عدم ایجاد و اجرای سیاست‌های مربوط به منابع انسانی
  • عدم استفاده از قراردادهای ضروری بعد از راه‌اندازی استارتاپ

هرکدام از مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دردسرهای مخصوص خود را دارند. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید مسیری هموار را برای کسب‌وکار نوپای خود ایجاد کنید، از چنین مشکلاتی دوری کنید. راهکار مناسب برای دوری از این مشکلات، آشنایی با مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها و استفاده از مشاوران حقوقی برتر و باسابقه است.

چرا باید به مسائل حقوقی استارتاپ‌ها توجه کنید؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که درباره مسائل استارتاپی مطرح می‌شود این است که چرا باید در این کسب‌وکارها به مسائل حقوقی توجه کنیم؟ اگر به مسائل حقوقی توجه نکنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا لازم است که همواره مسائل حقوقی رعایت شوند؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که ممکن است در راه‌اندازی یک کسب‌وکار با آن‌ها مواجه شوید، موضوع عدم آشنایی با مسائل حقوقی است. این اتفاق معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که افرادی که قصد راه‌اندازی چنین مجموعه‌هایی را دارند، اغلب افراد جوانی هستند که بیشتر تخصص آن‌ها مربوط به حوزه‌های فنی و صنعتی می‌شوند. به همین خاطر، این افراد دانش و تجربه کافی را در زمینه حقوق ندارند.

اگر به مسائل حقوقی مهم استارتاپ توجه نکنید، این امکان وجود دارد که کسب‌وکار شما در آینده با مشکلات زیادی مواجه شود. از جمله این مشکلات می‌توان به کلاهبرداری، ایجاد پاپوش، تنظیم قراردادهای غیرقانونی و فعالیت بدون کسب مجوز اشاره کرد.

برخی از مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها را بشناسید

اگر به دنبال راه‌اندازی استارتاپ دلخواه خود هستید، توصیه می‌کنیم حتماً با چند مسئله حقوقی که درباره راه‌اندازی این کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد، آشنا باشید. از جمله این موارد می‌توان به امضای توافق‌نامه محرمانگی یا همان NDA، قرارداد واگذاری سهام یا SHA، تنظیم اساسنامه مناسب، ثبت شرکت و قرارداد هم‌بنیان‌گذاری یا CFA اشاره کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

امضای توافق‌نامه محرمانگی و عدم افشای اسرار تجاری در استارتاپ

اگر می‌خواهید برای خود استارتاپی موفق را ایجاد کنید که کمتر درگیر مشکلات حقوقی شوید، توصیه می‌کنیم از همان ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار دلخواه، توافق‌نامه محرمانگی یا عدم افشاری اسرار تجاری را امضا کنید.

شاید از خود این سؤال را بپرسید که امضای توافق‌نامه محرمانگی یا NDA چه مزیتی دارد؟ در پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که امضای این توافق‌نامه باعث می‌شود که بتوانید به‌راحتی ایده‌های خود را در میان افراد حاضر در استارتاپ مطرح کنید و هیچ نگرانی از بابت سرقت اطلاعات نداشته باشید. همچنین، اگر ایده‌ای که در نظر دارید، پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشد، با کمک این توافق‌نامه می‌توانید تمام تعهدات، الزامات قانونی، شرایط و نحوه سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران را به‌صورت شفاف بیان کنید. به‌طورکلی، امضای توافق‌نامه NDA باعث می‌شود که بتوانید با خیالی آسوده، کسب‌وکار خود را پیش ببرید.

توجه به قرارداد SHA یا واگذاری سهام

یکی از دیگر مواردی که باید درباره مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها به آن‌ها توجه کنید، موضوع واگذاری سهام است. با تنظیم این قرارداد که در برخی مواقعی به آن وستینگ نیز گفته می‌شود، سهم هرکدام از مؤسسین استارتاپ باتوجه‌به فعالیت و منافعی که برای شرکت داشته‌اند، مشخص می‌شود. ضمناً، با کمک این قرارداد، مؤسسین استارتا‌پ‌ها می‌توانند انگیزه خود را برای همکاری و فعالیت حفظ کنند و در مراحل ایجاد این کسب‌وکار، از آن خارج نشوند.

ثبت شرکت و ایجاد اساسنامه مناسب برای آن

یکی از دیگر مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها که به‌هیچ‌عنوان نباید دست‌کم گرفته شود، ثبت شرکت و تهیه اساسنامه مناسب و مرتبط با آن است. به این معنی که باید ابتدا با برخورداری از شرایط لازم، شرکت را ثبت کنید. سپس برای آن اساسنامه‌ای مناسب تهیه کنید تا فعالیت در این استارتاپ واضح باشد.

قرارداد CFA یا هم‌بنیان‌گذاری

یک استارتاپ معمولاً از چند بنیان‌گذار یا همان Co-Founder تشکیل شده است. لازم است در ابتدا راه ساخت استارتاپ موردنظر، قراردادی با عنوان Co-Founder Agreement ایجاد شود که تمام فعالیت‌ها و جزئیات فعالیت بنیان‌گذاران در آن استارتاپ ذکر شده باشد.

آگاهی از مسائل حقوقی مهم استارتاپ‌ها؛ ضامن موفقیت شما

جدا از تمام مواردی که باید برای راه‌اندازی استارتاپ دلخواه خود به آن‌ها توجه داشته باشید، لازم است که به مسائل قانونی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین لازم است در همان ابتدای راه‌اندازی استارتاپ خود، قراردادهای محرمانگی، واگذاری سهام، ثبت شرکت و هم‌بنیان‌گذاری را منعقد کنید تا در آینده با مشکلات حقوقی پیچیده روبه‌رو نشوید.

درباره میلاد کوهی

میلاد هستم ; چندین سال در فضای استارت آپی فعالیت دارم. عاشق تکنولوژی های جدید و همیشه در حال یادگیری هستم

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن این فیلد ضروری است *